Szkolenia negocjacyjne są przydatne dla każdego z nas. Niezależnie naszego od stanowiska i roli w organizacji umiejętność sprawnego poruszania się w procesie negocjacyjnym jest niezwykle ważna. Przede wszystkim dlatego, że dzięki niej możliwe jest zaspokojenie potrzeb własnej firmy. Ale także dlatego, że dzięki sprawnemu i owocnemu procesowi możliwe jest także zabezpieczenie potrzeb drugiej strony.
Aby dobrze negocjować trzeba między innymi poznać mity towarzyszące obszarowi rozmów biznesowych. Oto najciekawsze z nich.
Mit negocjacyjny nr 1: Chcemy tego samego, dlatego jeśli wygrasz, przegrywam
Większość z nas błędnie myśli, że proces negocjacji to dzielenie ciasta. Powoduje to założenie, że jeśli jedna strona dostanie większy kawałek to dla drugiej pozostanie mniejszy. A ten kto zgarnie większość wygra.
Czego dowiesz się na szkoleniu negocjacyjnym? Między innymi tego, że rzeczywistość jest taka, że potrzeby nie zawsze są ze sobą sprzeczne, a nawet że w większości sytuacji negocjacyjnych potrzeby obu stron w ogóle nie są ze sobą sprzeczne. Dzięki negocjacjom win-win możliwe jest osiągnięcie wyniku, który zapewni korzyści każdej ze stron.
Mit negocjacyjny nr 2: Pieniądze są najważniejsze dla drugiej strony
Chociaż pieniądze to nie wszystko w życiu, na pewno miło jest mieć dużo! Dlatego nawet nieświadomie każdy z nas myśli o negocjacjach w kategoriach pieniędzy. Pieniądze wydają się być łatwym i obiektywnym sposobem na ewaluację wyniku rozmów i ocenę, czy wynegocjowaliśmy dobrą umowę, czy też nie.
Czego nauczysz się podczas szkolenia z negocjacji? Tego, że rzeczywistości pieniądze nie są jedyną potrzebą. Jeśli uważasz, że większość negocjacji dotyczy pieniędzy, to dowiesz się, że się mylisz. Pieniądze są potrzebą, ale są tylko jedną z wielu. Często ważniejsza jest potencjalna długość relacji lub możliwości rozwoju. Często też warunki płatności są ważniejsze od ceny. Dlatego jeśli nie poznasz najważniejszych potrzeb drugiej strony nie masz co liczyć, że zaspokoisz je dzięki pieniądzom.
Mit negocjacyjny nr 3: Druga partia powiedziała mi, czego chcą
Większość z nas zakłada, że druga strona jasno i klarownie jasno poinformowała nas o swoich potrzebach i wymaganiach. Lecz rzeczywistość jest taka, że z wielu powodów nie bierze się pod uwagę rzeczywistych potrzeb drugiej strony. Negocjacje nigdy nie dotyczą całkowicie tego, co jest otwarcie komunikowane i dyskutowane. Niezależnie od tego czy są to ceny produktów lub usług, warunki płatności lub dostaw, czas trwania kontraktu, kwestie wyłączności czy inne ważne dla obu stron zagadnienia.
Na szkoleniach negocjacyjnych dowiesz się, że negocjatorzy często ukrywają swoje prawdziwe stanowisko. Że proces rozmów jest dla nich swoistą grą, w której odkrycie wszystkich kart jest oznaką słabości.
To oczywiście tylko najpopularniejsze przykłady mitów z obszaru rozmów biznesowych. Podczas szkoleń z negocjacji poznasz ich o wiele więcej. A znajomość ta pozwoli negocjować sprawniej i z lepszymi efektami.
Co w oczywisty sposób przełoży się na podniesienie waszej wartości w organizacji. Przeniesie się także na wyniki osiągane przez firmę w wielu obszarach – np. w obszarze konkurencyjności czy innowacyjności.