Czy wdrożenie systemu do marketing automation jest drogie? Jakie czynniki należy brać pod uwagę przy obliczaniu kosztu? Czy możesz przetestować wybrane rozwiązanie zanim zdecydujesz się na kosztowną, długoterminową umowę? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.
Ile kosztuje dostęp do platformy?
Wysokość abonamentu zależna jest od kilku czynników: bazy kontaktów, ruchu w e-sklepie, wykorzystywanych narzędzi, a także wybranych kanałów (email, sms, web, mobile, czat) oraz liczby faktycznie wysyłanych wiadomości. Abonament najczęściej opłacany jest miesięczne – jednak nie jest to regułą. Przy długoterminowych umowach lub dla użytkowników z dużą bazą kontaktów często oferowane są zniżki. Jeśli nie jesteś przekonany do usług danego dostawcy, zapytaj go o okres testowy. Możesz zyskać od jednego do trzech bezpłatnych miesięcy na zapoznanie się z możliwościami platformy. W tym czasie zdążysz zapoznać się ze wszystkimi funkcjonalnościami potrzebnymi do podjęcia decyzji.
Czy potrzebuję specjalnego sprzętu?
Do obsługi większości systemów marketing automation wystarczy komputer z dostępem do Internetu i aktualnym oprogramowaniem. Żaden dodatkowy, specjalistyczny sprzęt nie jest potrzebny. Usługi pozwalające na automatyzację marketingu są działają w modelu software as a service, czyli są własnością dostawcy i znajdują się na jego serwerach – użytkownik otrzymuje tylko dostęp do panelu administracyjnego swojego konta.
Jest jednak kilka branż, które muszą korzystać z własnych serwerów. Są to m.in. ubezpieczenia lub bankowość. Wszystko to z uwagi na regulacje prawne i przetwarzanie wrażliwych danych. Dla firm i instytucji tego typu dedykowana jest usługa on-premise – czyli wdrożenie i instalacja platformy marketing automation wewnątrz firmy oraz przekazanie wyłącznego dostępu. Dzięki temu właściciele mogą zadbać o bezpieczeństwo w oparciu o własne metody i standardy. To z kolei może wiązać się z wyższą ceną abonamentu lub jednorazową opłatą pokrywającą koszty personalizacji usług.
Czy są jakieś dodatkowe opłaty?
Przed wdrożeniem narzędzi warto wykonać audyt sklepu internetowego – szczególnie analizę zachowań użytkowników oraz skuteczności dotychczasowych działań marketingowych. Kwestie techniczne należy skonsultować ze specjalistą IT. Jeśli nie masz zespołu, który opracuje i wdroży w pełni zautomatyzowane kampanie marketingowe – pomyśl o skorzystaniu z pomocy techniczno-merytorycznej oferowanej przez Twojego dostawcę. Nie zapomnij zapytać o dostęp do panelu pomocy i bazy wiedzy (samouczka) – usługi tego typu zazwyczaj są darmowe.
Pamiętaj, że również wiedza i doświadczenie Twoich specjalistów od marketingu będą wpływały na wysokość opłat – ze względu na skalę i częstotliwość działań, testy A/B czy popełniane błędy.
I to wszystkie czynniki składające się na całkowity koszt marketing automation. Pamiętaj, że możesz sporo zaoszczędzić korzystając z planów rocznych zamiast miesięcznych, a do tego niektóre platformy możesz wypróbować za darmo.